Wednesday, November 16, 2005

Gouden tip

Men vraagt mij wel eens om beleggingstipjes. Dat komt, denk ik, omdat ik destijds in de internethype, een slagje geslagen heb met Amazon aandelen. Ik heb toen voor een flink bedrag aandelen Amazon gekocht, en die vervolgens weer verkocht voor het tienvoudige. Aardig rendementje, niet? Ik vond die Amazon aandelen toen leuk, omdat ik er al boeken kocht, terwijl weinig mensen in Nederland Amazon al kenden. Onder het motto 'Put your money where your mouth(heart) is', heb ik er toen aandelen van gekocht. En op tijd weer verkocht omdat ik zenuwachtig werd toen het om zoveel geld ging. Met een mooi resultaat, maar ik zou het nu niet meer zo doen, denk ik. Het is toch een beetje een gok. We hebben daarna nog eens 5000 gulden belegd in Egghead, 1 van de eerste veilingsites. Grote sof. Is uiteindelijk voor nop overgenomen door Ebay. En 5000 gulden in Baan, toen we dachten dat die aandelen echt niet lager konden. Hmm, een half jaar later waren ze failliet. Maar ja, dat zijn de minder leuke verhalen om te vertellen op feesten en partijen, dus blijft het beeld misschien hangen dat ik een enorme beursguru ben. Sinds Baan ben ik helemaal af van het beleggen in individuele aandelen. Ik heb eigenlijk 2 financiele helden. Adriaan Hiele, die columns schrijft in het NRC en Ben Jacobsen, die een heel leuk boekje heeft geschreven over beleggen (Bewust beleggen, is al een tijdje uitverkocht volgens mij). De lessen van Adriaan Hiele komen min of meer hier op neer: Een hypotheek is niet zaligmakend, een huis huren kan ook heel goed. Wees zuinig op je bronnen van inkomsten, in het bijzonder je baan. Spreid je risico. Beleg in een weloverdacht mandje van aandelen, of beleg elke maand een vast bedrag in een fonds, waarbij je de koersstijging/daling middelt.
De lessen van Ben Jacobsen spitsen zich voornamelijk toe op beleggen. Ook hij is voor spreiding. Verder is hij voor het beleggen in index-fondsen. Geen fonds heeft op de lange termijn de index verslagen, uiteindelijk presteren ze allemaal iets slechter dan de index. Waarom dan niet gewoon de index volgen? Bovendien hebben index-fondsen geen aktief aan-en verkoop beleid, waardoor de fondskosten minimaal zijn.
Nou, dat is dus eigenlijk al mijn beurswijsheid. Bij deze vastgelegd.

No comments: