Wednesday, February 01, 2006

Ode aan marktplaats

Zaterdag een kast gekocht via Marktplaats. Vierdeurs, 2 meter breed, lichtbruin vineer, beetje rond aan de zijkanten. Ik vind hem eigenlijk erg leuk. 80 euro!! Tien keer zo leuk en tien keer zo goed koop als een opbergoplossing van Ikea. Hij was van een mevrouw die naar een verzorgingstehuis moest. Droevige boel, zei Johan. Maar weet je wat die mevrouw vroeger kreeg? Een vervelende opkoper met een sigaar en een vettige pet over de vloer, die dan een beetje misprijzend overal naar keek en riep, nou, vooruit ik neem de hele inboedel mee, en je krijgt er 50 euro voor. En daar moest ze dan blij mee zijn, want hij had haar van een probleem afgeholpen.
Marktplaats is zo mooi omdat het echt een nieuwe dimensie aan de tweedehands markt heeft gegeven. Ik ga niet zaterdagenlang tweedehands zaakjes afstruinen naar zo'n kast. Het zou ook lang duren voordat ik er zo een tegen kwam. Er zijn maar een beperkt aantal tweedehands zaken in Utrecht. En nu is die kast van die mevrouw in Den Haag meer waard geworden doordat ik rechtstreeks contact met haar heb. Andersom zijn nieuwe Ikeameubels in mijn ogen minder waard geworden, omdat je ze vrij gemakkelijk en nog vrij nieuw op Marktplaats kunt kopen, tegen een fractie van de prijs. Ikea was mijn adres voor makkelijke, snelle en redelijk goedkope oplossingen. Met als nadeel dat je zo een heel Ikea-huis bij elkaar spaart. Maar nu is tweedehands (Ikea of liever anders) van Marktplaats een goed alternatief.
Ik vind het ook erg leuk om dingen te verkopen via Marktplaats. Dat is zo langzamerhand al een hele lijst:
- babyrugzak
- box
- borstkolf
- fietsstoeltje
- platenspeler
- romertopf
- boeken
Dat is leuk omdat je er (wat) geld voor krijgt. Maar ook omdat de spullen terecht komen bij iemand die ze wil hebben, en waar ze een volgend leven tegemoet gaan. Dat is duurzaam. Voor ons is er geen nieuwe kast gebouwd, wij kunnen nog even met deze.

No comments: