Friday, February 03, 2006

Vrijheid van meningsuiting

Nou, de Deense spotprenten hebben de Everard Meijsterlaan ook bereikt hoor! Vanavond 3 kwartier zitten discusieren met Johan. Zijn punt was dat de reactie op de spotprenten achterlijk was en dat men er aan moest wennen. Daar ben ik het mee eens. Maar wat ik nogal naar vind aan de situatie is dat de wereld gepolariseerd wordt. De Moslims tegen de Westerse Vrijheid van Meningsuitingfanaten. En dat als je blijft hangen in het zien van die twee groepen, dat je dan wel eens oorlog zou kunnen krijgen.
Ik vind ook dat de spotprenten moeten kunnen, ik vind ook niet dat iemand er zijn excuses voor moet aanbieden. Ik vind ook dat kranten moeten hameren op het recht van vrijheid van meningsuiting door de prenten keer op keer te publiceren.
Maar. Wat als het nu om antisemitische cartoons ging? Zouden we dan ook zo hoog in onze Vrijheid van Meningsuiting Boom zitten? Dat zou de zaken wel interessant maken, als een krant dat aandurfde, om al de westerse taboe's er ook even bij te zetten.
Wat ik bedoel is dat onze zogenaamd heilige principe van Vrijheid van Meningsuiting helemaal niet zo ongecompliceerd is als nu wordt voorgedaan. Daar zitten wel degelijk allerlei nuances aan, en moslims hebben het recht om ons daarop aan te spreken. Waarom vinden we eigenlijk dat die spotprenten over Mohammed wel moeten kunnen, en antisemitische prenten niet? Waarom is bijvoorbeeld beledigen van het koningshuis wel een uitzondering op de regel?
En wat ik een beetje voel in de reacties uit de moslimwereld worden de spotprenten ook vooral gezien als provocatie. Wij westerlingen weten tenslotte toch wel dat dat als kwetsend wordt ervaren. Dus nog even afgezien van of de inhoud kan of niet, waarom houden we opzettelijk geen rekening met die gevoelens? Alleen maar omdat het 'moet kunnen'. Dat klinkt toch een beetje als een soort oorlogsverklaring van onze kant. De zaak behoeft toch wat meer uitleg van waarom dat principe dan zo belangrijk voor ons is. Uitleg over hoe ook het beledigen van god bij ons lange tijd taboe was. Hoe we daarvan af zijn gekomen. Dat het niet gaat om het proberen te beledigen van moslims. Etc. etc.

Maar ik hou mijn hart vast, want ik ben bang dat ik die genuanceerdere discussies niet te zien ga krijgen. Maar wel veel boze mensen, die niet meer luisteren, en vooral vinden dat ze zelf heel erg gelijk hebben...

No comments: