Tuesday, May 16, 2006

en hebben haar te pakken.

Ze hebben haar te pakken. Uiteindelijk zijn het (gelukkig) niet de grote wolven, maar de kleine laffe wolven, die haar te grazen hebben genomen. Zoals Wiegel, die het gisteren belangrijk vond om nog even te benadrukken dat hij Hirsi Ali niet zal missen. En Dijkstal die vindt dat ze haar functie neer moet leggen. Nawijn, die vindt dat ze het land uitgetrapt moet worden. Frits Abrahams deed ook nog even lekker mee. Oh, wat een feestdag voor de kleine wolven gisteren om zo eensgezind te kunnen janken! Een walgelijk tafereel.

En omdat ze gelogen heeft over haar naam bij haar asielaanvraag, kan ze nu misschien ook nog haar paspoort inleveren.

Wat is het toch in haar, dat zoveel vileine emoties losmaakt bij mensen? Ze is zelf de beschaafdheid zelve. Nooit heb ik haar een onvertogen woord horen uiten. Wat zei ze nou tegen Wiegel, wat zo schandelijk was? Dat hij 'in het land van Ooit leefde'... Nounou, nou zijn de rapen gaar! Dat laat iemand zich toch niet zomaar zeggen! Excuses zijn op zijn plaats!! Heeft die man echt nooit eerder een verhit debat gevoerd?? Over Mohammed is het ook allemaal niet zo schokkend wat ze gezegd heeft. Het allerergste bij mijn weten is dat ze de historisch waarschijnlijk correcte uitspraak deed, dat Mohammed met wat wij minderjarige vrouwen noemen, getrouwd was.

Ik heb haar zelf 1 keer live meegemaakt. Ik kende haar toen nog niet. Het was net voor haar aankondiging dat ze geen moslim meer was. Ik vond haar nogal irritant in het debat. Ik had nog niet door met wat voor strijd ze bezig was. Ik zag nog niet dat die nodig was, zowel voor haar als voor ons. Misschien zijn het soortgelijke irritaties die ieders blik vertroebelen, die zorgen dat mensen niet goed naar haar luisteren.

Het mooiste wat ik van haar gelezen heb is een open brief aan moslim-meisjes, die overwegen het huis uit te gaan om te kunnen studeren of te kunnen trouwen met een man van eigen keuze. Die brief was zo liefdevol, zo inlevend, en zo sterk gericht op die meisjes. Alle eventuele ideeen over dat het haar doel is te polariseren werden daarmee teniet gedaan. Ze strijdt voor deze meisjes, niet tegen ze. Ze strijdt voor Nederland, niet tegen ons. Maar dat zullen we nog wel merken, als ze weg is. Nog een mond gesnoerd, hoeveel blijven er nog over?

No comments: