Thursday, July 06, 2006

Rapport

R's eerste schooljaar zit er bijna op en ze heeft haar eerste rapport ontvangen. Heel mooi, in de vorm van een gedicht. De juf had er veel tijd in gestoken.
Conclusie was dat ze volgend jaar in principe naar groep 1 gaat. In april zei de juf nog dat ze ervan uitgingen dat R naar groep 2 zou gaan, dus ik ben met haar gaan praten om te horen hoe en wat.
R is net een beetje onhandig jarig, in november. De huidige overgangsdatum ligt op 1 oktober, maar die is net verlegd naar 1 december, zodat leerkrachten zelf kunnen inschatten wat het beste voor het kind is. Dus Voor R is de keuze is of minder dan 2 jaar kleuteren, of bijna 3 jaar. Ik heb zelf nog niet een heel duidelijk gevoel van wat het beste voor haar zou zijn, en dat vind ik lastig. R is slim, ze kan het qua sociale ontwikkeling volgens mij ook wel aan, ze voelt zich volgens mij in vriendschappen het best thuis bij wat oudere kindjes. Maar ze is wel perfectionistich en onzeker over haar prestaties. Als een tekening niet helemaal wordt zoals gepland, wordt hij verscheurd of bekrast. De juf herkende dat en zei dat ze qua niveau wat werkjes betreft met groep 1 meegedaan heeft afgelopen jaar, en dat wat ze doet goed is, maar dat ze niet heel veel gedaan heeft. Volgens mij is dat omdat ze dingen die ze nog niet kan, niet doet. Ze tekent beren omdat ze weet 'hoe je een beer moet tekenen'. Ze tekent dus geen honden, want dat 'kan ze nog niet' (volgens haarzelf dus).
Wat helpt haar bij die onzekerheid? Meer veiligheid? De oudste van de klas zijn en materiaal wat een beetje onder je nivo ligt? Of uitgedaagd worden, en merken dat het geen ramp is om fouten te maken en te leren daarvan?
Moeilijk moeilijk. Het was wel fijn om te merken dat de juf er ongeveer net zo over dacht, en volgens mij wel goed zag hoe R in elkaar zit. Ze zei ook dat het nog geen definitieve beslissing was, dat we het zouden aanzien. Ondertussen zet ze iets meer druk op de taakjes, kijken hoe R daar op reageert.

No comments: