Wednesday, July 04, 2012

Boeken van de bieb

Sinds eind vorig jaar zijn we meer op onze financieen gaan letten. Ik ben Afas gaan gebruiken om mijn uitgaven te analyseren en te volgen. Boeken vormden best een grote uitgave, toch meestal meer dan 100 euro per maand. Ik houd erg van boeken, en vind de leesontwikkeling van de kinderen erg belangrijk, dus het is niet zo verwonderlijk, maar toch wel veel geld!
Ik begon dus weer eens naar de bibliotheek te kijken. We hebben een klein wijkbibliotheekje, voor mijzelf nooit zo heel aantrekkelijk, de nieuwste Neal Stephenson zal je er niet vinden. Voor de kinderen was het prima, maar daarmee was altijd mijn probleem dat ik de boeken niet op tijd terug bracht, en dus veel geld aan boetes kwijt was.
Voor deze beide problemen is nu een (digitale) oplossing.
Voor mijn eigen boeken maak ik bijna uitsluitend gebruik van de digitale catalogus van de bibliotheek. Ik reserveer ze, en haal ze dan na verloop van tijd op bij mijn wijkbibliotheek. Zo heb ik keus uit alle boeken van de bibliotheek Utrecht, dus daar is wel wat bij te vinden. Nadeel is wel dat het soms lang duurt, en dan soms alle gereserveerde boeken ineens komen, dus ik een hele stapel heb. Maar daar valt mee te leven.
Voor het op tijd terug breng probleem is ook een oplossing. Via de bibliotheek Utrecht kun je je nu een email laten sturen, als de inlevertermijn bijna verstreken is. Een service die de boekensite Boekenliefde al een tijdje bood. Je kon je account daar linken aan je bieb pas, zodat je automatisch op tijd gewaarschuwd werd.  Verder verleng ik de boeken via internet indien nodig.
Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik sinds begin van dit jaar nauwelijks geld aan boeken heb uitgegeven, behalve voor een aantal kado-boeken. Een flinke besparing. Voel me wel een beetje schuldig richting de boekenbranche, die het al niet makkelijk heeft, maar goed, die kon ik toch niet eigenhandig overeind houden. En ik geloof ook in de bibliotheek als duurzaam concept. Hier nog een mooi artikel erover van Mr Money Mustache.

No comments: