Monday, August 20, 2012

Een andere agenda

Sinds we bewuster met ons geld omgaan, is het besef ook steeds meer gegroeid hoe belangrijk financiĆ«le opvoeding van de kinderen is. Misschien wel een van de belangrijkste dingen voor hun toekomstige zelfstandigheid. Als je met weinig toe kan, en het materialistische goed kan relativeren, geeft je dat zoveel vrijheid. Maar zover zijn we nog lang niet. Mijn kinderen zijn opgegroeid in overvloed. Bergen kado's bij verjaardag en van Sinterklaas. We wonen in een groot huis in een welvarende wijk, waar iedereen thuis een spelcomputer en een iPad heeft, en op vakantie gaat naar Madagascar (of Amerika). Dat lijkt allemaal heerlijk (en dat is het ook), maar reden te meer om goed na te denken wat we onze kinderen voor financiĆ«le opvoeding mee willen geven.
Bij R van 10 is sinds een jaar de merkenlust behoorlijk toegeslagen. Gewone gympen zijn niet goed genoeg, het moeten Allstars zijn. Geen gewone agenda, maar een Paul Frank agenda. Daar betaal ik dus niet aan mee. Mijn motto is nu: ouders zijn er om te betalen wat je nodig hebt, niet om wat je wil te betalen. Dat moet je zelf betalen. Dus heeft ze nu een Hema agenda, onder protest. En fietsen we vanmiddag naar de Action, omdat ze een nieuwe multomap voor school wil kopen van haar eigen geld. Die van vorig jaar is nog prima, maar ´stom´.
Ik hoop dat we op tijd zijn. Er is eigenlijk nog zo weinig tijd om ze dingen te leren.

2 comments:

Nicole Coenen said...

Hoera! Zo doe ik het ook, sinds ik gestopt ben met werken. Bezuinigen is ook geld verdienen, en levert nog tijd op ook. Ik ben zelf ook zo opgevoed en ik koester die opvoeding. Al is het wel lastiger nu, vroeger ging men niet massaal skieen en was ik niet alleen ik kleding van de Wibra....

Unknown said...

Ja, de groepsdruk is behoorlijk. En er is altijd wel iemand met iets gaafs en duurs waar je van kan denken: Dat heb ik niet! Tegengas is dus belangrijk, levert wel veel conflicten op, maar daar moet ik dan maar aan wennen.