Friday, September 28, 2012

The Help

Dit boek heb ik gelezen voor de eerste bijeenkomst van de English book circle van de bibliotheek van Utrecht. Het boek speelt zich af in Mississippi in de jaren '60 en gaat over de verhouding tussen blanke dames en hun zwarte huishoudsters. Het boek leest heerlijk weg, met een lach en een traan zal ik maar zeggen. Een aantal van de pijnlijkheden van de situatie in die jaren wordt, denk ik, goed weergegeven. Toch kan ik me de kritiek op het boek (en de verfilming in 2011) wel goed voorstellen.  De zwarte huishoudsters zijn stereotiep neergezet, en hun moeilijkheden worden nergens echt deprimerend. Het is misschien nog wat kort geleden voor zo'n zoetsappige roman over deze misstanden. Al met al heeft het boek me niet veel meer opgeleverd dan een aantal uren leesplezier.

No comments: