Monday, October 01, 2012

Lifestyle Inflation

Een belangrijk begrip dat vaak terug komt op Personal Finance blogs, is het begrip Lifestyle Inflation. Lifestyle Inflation is dat je ongemerkt, als je inkomen hoger wordt, went aan hogere uitgaven. Zo groeien je uitgaven gelijk op met je inkomsten, en heb je dus minder ruimte om te sparen, of valt het vies tegen als je op een bepaald moment minder inkomsten hebt. Een voorbeeld daarvan is een groter huis kopen als je stijging in salaris de hogere hypotheek kan dragen. Ik weet zelf dat ik ben begonnen met boeken kopen, ipv lenen van de bieb, toen ik na mijn studie geld ging verdienen. Een tijdje voelde dat heel fijn, een enorme luxe, maar daarna was het een soort automatisme geworden, waarvan ik de extra luxe niet echt meer voelde, maar waar ik nog wel de prijs voor betaalde. Onderzoek toont ook aan dat je van spullen kopen niet echt gelukkiger wordt. Wel eventjes, het geeft een rush. Maar structureel geluk ligt meer in goede relaties met de mensen om je heen, je gezondheid, en gebrek aan stress. Allemaal dingen die je meer met tijd betaald dan met geld.

1 comment:

Econowiser said...

Herkenbaar, hier ging het ook omhoog toen het inkomen steeg. No more AH-tripjes voor ons! Tegenwoordig heb ik mijn snor op ;-)