Tuesday, November 20, 2012

Brood

Sinds een dikke maand bak ik ons eigen brood. Dit vooral uit onvrede met het aanbod bij de Albert Heijn. Het goedkoopste volkoren brood kost daar 1 euro, maar dat is niet erg lekker brood. Bij de Nettorama is wel lekker volkoren brood en wel voor 85 cent, maar daar kom ik niet vaak genoeg, en het is bovendien vaak uitverkocht.
We hebben een broodmachine, dus ik heb al vaak zitten kijken of ik het niet ook zelf kan doen. Nu heb ik die gedachten ook in daden omgezet. Het duurde even voordat het lukte om een goed recept te vinden. En tot dat lukte was het brood nogal volkoren en zwaar op de maag. Maar we hielden vol (met eigenlijk verbazingwekkend weinig gemor van de kindjes, wel constructieve feedback) en nu hebben we wel lekker brood.

400 gr volkoren tarwemeel van de Albert Heijn
50 gr tarwebloem Euroshopper Albert Heijn
1 zakje gist
2 theelepels zout
2 theelepels suiker
2 vermalen vitamine c tabletjes (dit is het voornaamste ingrediĆ«nt van broodverbeteraar, en het brood is inderdaad een stuk minder brokkelig, wat malser, als je het toe voegt)
25 gr zonnebloemolie

Per brood kost dit 60 cent (excl. de energiekosten voor het bakken)

Eerst zat ik te stressen over of er wel genoeg brood zou zijn. Het is namelijk lastig plannen, de kinderen eten nu weer eens muesli als ontbijt, en dan weer 3 boterhammen. Bij de lunch zijn er regelmatig vriendjes die mee eten, of onze kinderen zijn er juist allemaal niet bij. Het eigengebakken brood blijft niet heel lang goed, en je hebt niet zomaar een nieuw, als er niet genoeg is. Maar ik heb een aantal rollen Euroshopper volkoren beschuiten als noodvoorraad, en als het brood op is, kan dat aangesproken worden. Maar dat gebeurt eigenlijk weinig.

2 comments:

Wat Kost Een Gezin said...

Bedankt voor de tip! Ik wil het graag gaan proberen, want de ingredienten kunnen wij ook zo bij de Albert Heijn halen. Met name die twee vitamine C tabletjes vind ik bijzonder! Kun je nog iets meer vertellen over de bereidingswijze (je moet een brood laten rijzen toch?) en over de baktijd? Gebruik je een broodbakvorm en dan gewoon in de heteluchtoven?

Unknown said...

Ik maak altijd in 1 keer een grote hoeveelheid zakjes met de afgewogen mix van meel en vitamine C. Zo hoef ik er elke ochtend alleen nog water, olie, zout, suiker en gist bij te doen. Ik laat dat een uur kneden in de broodbakmachine (via Marktplaats altijd voor ongeveer een tientje te krijgen). Na een uur haal ik het deeg er uit en stop het in een cakevorm (broodbakvorm kan ook, voor 7 euro te krijgen bij Blokker). Dan een uur rijzen op 40 graden in de oven. Dan 40 minuten bakken op 200 graden.