Wednesday, November 07, 2012

Hypotheekvrij

Leuk boek van journalist Gerhard Hormann, die bezig was een tweede huis te kopen, terwijl hij merkte dat hij eigenlijk meer rust in zijn hoofd zocht, en dat die niet zat in meer schulden, maar in een weg uit de schulden. Hij ging met zijn gezin bezuinigen, stopte met het kopen van spullen, bleef een jaartje thuis op staycation (lijkt me heerlijk!), en loste uiteindelijk het aflossingsvrije deel van zijn hypotheek af.
De voornaamste boodschap van het boek is: denk erover na! Zorg dat je weet wat voor hypotheek je hebt, en bedenk wat je daarmee wilt.
J. en ik zijn er al een tijdje mee bezig, we hopen over een jaar of zeven onze hypotheek afgelost te hebben (als alles mee zit,wat als eigen ondernemer lastig te plannen is). De mindset in het boek is dus niet nieuw, toch wel weer goed om te lezen. Het bezuinigen is niet altijd makkelijk, en het is goed om de boodschap dan vele malen herhaald te lezen. Een beetje zoals naar de kerk gaan voor gelovigen, die kennen het hele verhaal van die bijbel zo langzamerhand ook wel lijkt me, maar gaan toch wekelijks naar de kerk om zich er weer mee te laten doordrenken. Voor zuinig leven/consuminderen bestaat geen kerk, dus lees ik er maar veel over op internet (Mr Money Mustache, Econowiser, Spaarcentje) en in boeken. Ik ben door het bezuinigen wel laconieker geworden tegenover de crisis. Ik weet wat we uitgeven, weet ook waar we nog flink op zouden kunnen bezuinigen, en weet ook dat daar uiteindelijk het geluk niet in zit.

No comments: