Monday, April 29, 2013

Kroninginnedag!

Ik heb geld verdienen mijn hele leven al erg leuk gevonden. Als kind is dat nog niet zo gemakkelijk. Het is natuurlijk goed dat kinderarbeid uitgebannen is enzo, maar zo kunnen kinderen tot hun zestiende alleen maar ervaring op doen met uitgeven, en niet zo zeer met inkomsten genereren. Er zijn wel wat baantjes die je op jonge leeftijd kunt doen, zoals een krantewijk, maar in ons dorp werden die gemonopoliseerd door een familie met tien kinderen, dus daar kwam je niet tussen. Af en toe was er wat seizoensarbeid bij een boerderij. Zo heb ik wel eens sperziebonen geplukt, en uien gesorteerd. Heerlijk vond ik dat. Ik heb ook eens geprobeerd om geld te verdienen met schoenen poetsen. Ik had zelf een schoenenpoetskist gemaakt, en was naar Rotterdam gegaan om daar mijn geluk te beproeven. Eenmaal daar was het koud en winderig en was ik te schijterig om iemand aan te spreken, dus dat is niks geworden.

Koninginnedag vind ik om deze redenen dus geweldig! Oude troep verkopen, tie-dye t-shirts, Wilhelmina pepermunt, of versgeperste jus, en dat in een lekker zonnetje, terwijl iedereen een goed humeur heeft.
De kindervrijmarkt in Oog in Al is een van de hoogtepunten van het jaar. Vorig jaar deden we oud speelgoed, maar omdat iedereen dat deed, verkochten we niet zoveel. Lekker weer was het wel!

Dit jaar een nieuw concept: bouwsteentjes. We hebben een aantal mallen waar je gipsen steentjes mee kan maken. Daar zijn ijverig baksteentjes en dakpannen mee gefabriceerd. K heeft twee setjes ontworpen, een klein huisje en een mini dorpje. Ook worden de steentjes en het cement los verkocht. Er is druk gediscussieerd over de pricing, de verkoopstrategie en de verpakking. Nu staat alles min of meer klaar, en moet er morgenochtend nog een goed plekje veroverd worden! Goeie Koninginnedag iedereen!

No comments: