Wednesday, April 24, 2013

Voortgang

Sinds K in groep 3 achter bleef met lezen zijn inmiddels meer dan twee jaar verstreken. K is een braaf mannetje, rustig en gevoelig voor autoriteit. Mede daardoor is zijn probleem redelijk snel serieus genomen. Bij wat drukkere dyslectische kinderen wordt misschien snel (onterecht) gezegd: hij is nog erg speels, of hij moet meer zijn best doen. Bij K was het snel duidelijk dat hij zijn best deed, en dat het toch niet lukte.

Sinds het begin van groep 3 lazen we thuis elke avond een bladzijde. Ik weet nog goed dat ik een keer wat knorrig op hem mopperde 'Dat zie je toch wel, dat heb je al zo vaak gelezen!', toen hij voor de zoveelste keer 'de' las waar 'het' stond of andersom. 'Maar ik zie het echt niet, mama!', ging zijn antwoord me recht door mijn ziel. Dit was meteen de laatste keer dat ik hem knorrig gecorrigeerd heb, en gelukkig is zijn leesplezier is nooit ernstig vergald door de dyslexie. Samen hebben we ons door heel wat boeken geploegd. Omstebeurt een bladzijde om de vaart een beetje in het verhaal te houden, en K ook even te laten uitrusten. Fantasia, Dolfje Weerwolfje, Monsterjacht, Harry Potter en nu de Grijze Jager.

We zijn bij deel twee van de twaalf, en hij is vastbesloten de hele reeks door te gaan, dus we zijn nog wel even onder de pannen met Will, Gilan en Evanlyn.





Spelling is wat lastiger. Ik weet niet of er mensen zijn die echt genieten van spellen, en dat dat plezier dan vergald kan worden. Maar plezier heeft hij er dus niet in. Sinds oktober gaat hij 1x per week naar het IWAL. Hier heeft hij de spelling weer van het begin af aan opgebouwd gekregen volgens de IWAL-methode. Thuis moeten we drie keer in de week met hem oefenen. Niet zijn en ons idee van fun, maar we doen het braaf. Je hebt een lange adem nodig bij dyslexie. Je moet 10 x zo hard oefenen, en het resultaat is dan nog niet 'goed', maar 'redelijk'. Dat is frustrerend, en dat is wat plezier vergald. Maar nu beginnen we voorzichtig resultaten te zien van K's harde werk, en dat is heel fijn! Spelling CITO op zijn rapport was nog steeds een E, maar volgens de juf, een veel minder slechte E dan eerst. Hmm, in de categorie: schrale troost. Maar een voortgangstoets toonde dat K in 5 maanden tijd, 7 maanden leerstof heeft verwerkt, dat klonk al beter. En nu had hij voor het eerst een huisje voor zijn dictee. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar als je het dictee slecht doet, krijg je een tentje. 'Redelijk' is een huisje, en 'goed', een kasteel. K heeft tot nu toe altijd een tentje gekregen, waar hij ook wel grapjes over kon maken gelukkig: ik hou gewoon erg van kamperen! Tot afgelopen keer, want toen kreeg hij een huisje! Groot bijkomend voordeel voor K is dat bij een huisje je het dictee niet over hoeft te doen. Kijk, dat zijn pas resultaten, waar je wat aan hebt.

No comments: