Wednesday, May 01, 2013

Het is 2013!

Koninginnedag heb ik altijd een leuke feestdag gevonden, zoals ik gisteren ook al schreef. Iedereen is vrolijk, iedereen is vrij, het is bijna altijd lekker weer, en de vrijmarkt is een excuus om de hele dag een beetje zitten te chillen achter een kraampje en bij te praten met de buurtgenoten. Topdag dus, ook gisteren weer.

Gelukkig was er bijna niks te merken van het gedoe waar Koninginnedag om gaat, namelijk om het koningshuis. Want ik ben wel Koninginnedag gezind, maar absoluut niet Koningshuisgezind. Net zoals ik Pasen altijd een leuk feest vind, met die chocolade eieren, en lekker ontbijten enzo, maar noch in de Paashaas, noch in Jezus geloof.

Maar vandaag krijg ik bijna een beetje spijt dat ik gisteren niet in het wit gekleed naar een plein in Amsterdam ben gegaan, om mijn republikeinse gevoelens uit te dragen. Wat een schandalige toestand rond studente Joanna, die opgepakt is voor ze zelfs haar bord met 'Ik ben geen onderdaan' maar omhoog kon houden. Als er argumenten tegen het Koningshuis nodig zijn (ik heb overigens nog nooit goede argumenten voor gehoord), lijkt me dit al een overtuigende. Dat er machten zijn die besluiten om iemand's vrijheid van meningsuiting af te nemen, om dit zeer milde protest niet te laten horen, is argument genoeg om die machten dan maar snel af te schaffen. Bah. Ik word lid. Het is 2013 en ik ben geen onderdaan!

No comments: