Sunday, July 29, 2012

Wilskracht

Wow, wat vond ik dit een gaaf boek! Het sloot helemaal aan bij mijn eigen tot nu toe vage theorietjes hierover. Wilskracht is samen met intelligentie belangrijkste voorspeller van een succesvol leven (in de zin van maatschappelijk succes, maar ook op het gebied van relaties etc.). Je hebt het voortdurend nodig om verstandige beslissingen te maken. En het raakt op. Als je moe bent of honger hebt, of al te veel beslissingen hebt genomen, is het op. Kunst is om jezelf strategieën aan te leren die zorgen dat je wilskracht niet te snel op raakt. Dieeten is hier een goed voorbeeld van. Dieeten door te weinig te eten is bijna onmogelijk, omdat je door honger minder wilskracht hebt. Je moet dus zorgen dat je zonder honger af valt, heel langzaam. En daarbij moet je duidelijke regels hebben zodat je geen wilskracht nodig hebt voor elke eet-gerelateerde beslissing. Als je de regel hebt: ik eet altijd drie boterhammen bij de lunch, is dat veel duidelijker dan het algemene: ik moet niet teveel eten. Bij die laatste heb je voortdurend wilskracht nodig om jezelf af te remmen.
En dan verder nog geweldige hoofdstukken over todo-lijstjes, het nut van het vasthouden aan een strak zelf regime in moeilijke tijden, over het opvoeden van kinderen... Geeft weer een glimps van zelfkennis waar je wat mee kan.

3 comments:

Unknown said...

Kan ik deze lenen?
(plus graag wat WK erbij!)

Unknown said...

Jazeker, van de bieb. Niet de WK zelf dan, he. Die moet je zelf kweken.

De Verdubbeldame said...

Dank voor de tip! Ik ga hem opsporen in de bieb, want wilskracht is altijd mijn grootste struikelblok