Friday, September 07, 2012

Brusjesdag

Mijn broer schreef op Facebook dat mijn neefje iets leuks had bedacht: broertjesdag. Naar voorbeeld van vaderdag en moederdag, een dag om extra lief te zijn voor je broertjes. Ze hebben dat de eerste zondag van september gevierd, en mijn neefjes hebben elkaar kadootjes gegeven, en beloofd te proberen lief voor elkaar te zijn. Wat een ontzettend goed en lief idee! Ik ben voor landelijke invoering. Maar dan natuurlijk ook voor zusjes, een brusjesdag dus.
In het boek Ouders Opgelet staat een stuk over de strijd tussen broertjes en zusjes. Die lijkt onvermijdelijk en kan ouders tot wanhoop drijven. Wat niet zo erg lijkt te helpen is om kinderen proberen te leren beter met conflicten om te gaan. Natuurlijk moeten ze elkaar niet slaan, maar de agressie zal op andere manieren de kop opsteken. Wat wel lijkt te helpen: broertjes en zusjes samen plezier laten beleven, zodat het ze wat uit maakt of de ander kwaad op ze is. Vriendjes of vriendinnetjes raak je kwijt als je er te lelijk tegen doet. Broertjes en zusjes zijn er altijd, je hoeft er dus niet voorzichtig mee om te gaan. Maar als je nou zorgt dat ze ook lol hebben samen, zullen ze zuiniger zijn op de relatie, is de redenering. Brusjesdag lijkt me daar een goede gelegenheid voor!

2 comments:

Unknown said...

Leuk idee!!
Is dit Ouders Opgelet een aanrader?

Unknown said...

Ja, is zeker een aanrader!